Site icon studentus.md

INTERVIU. Admiterea la universitatea pedagogică

La Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” admiterea e în toi, chiar dacă au mai rămas doar câteva zile până la termenul limită de depunere a actelor. Pentru viitorii studenți, dar și pentru cei care deja învață la această universitate, domnul Constantin Ciorbă, Secretar responsabil al Comisiei de Admitere, ne-a răspuns la câteva întrebări legate nemijlocit de procesul de admitere la UPS.

– Câți studenți au depus cereri până în ziua de azi, 28 iulie?

– Avem în total circa 730 de cereri, e vorba de secția la zi și frecvența redusă împreună, contract și buget, însă de tot avem planificate 1050. Am ajuns la aproximativ 65-70 procente de locuri acoperite de către studenți. Dintre aceștia, circa 70 la sută au depus actele originale, ei fiind astfel potențialii studenți ai instituției noastre. Un interes deosebit anul acesta e față de studiile pentru ciclul II – masterat. Se vede că acest lucru e legat cu intrarea în vigoare a Codului Educației din luna iunie anul curent. Până în prezent, la ciclul II, la o bună parte din specializări, majoritatea locurilor sunt ocupate dacă vorbim de studiile la buget. În același timp, la masterat, există și unele specializări mai puțin cunoscute de către absolvenții ciclului întâi, fapt ce a dus la necompletarea locurilor planificate de către universitate.

– Care specialități sunt cele mai solicitate?

– Avem trei facultăți care sunt cele mai solicitate, și în cadrul acestor facultăți sunt și specializările respective, care sunt dorite mai mult de abiturienți, e vorba de Facultatea de Psihologie și Psihopedagogie Specială, Facultatea de Pedagogie, aici e vorba de învățători de clasele primare și cadre didactice pentru preșcolari, Facultatea de Limbi și Literaturi Moderne, aici avem câteva specialități, cum ar fi limba și literatura engleză, limba franceză etc. Aceasta e tendința de anul precedent și s-a păstrat și anul acesta, anume aceste trei facultăți fiind mai solicitate. La Facultatea de Arte Plastice și Desen și la cea de Istorie și Geografie, de exemplu, sunt ocupate de obicei majoritatea locurile planificate, și sperăm ca și anul acesta să fie la fel. Mai puțin solicitată este Facultatea de Informatică și Tehnologii Informaționale. Sperăm ca anul acesta, ca și anul trecut, să îndeplinim planul de înscriere ce ține de studiile cu finanțare de la buget, pe măsura posibilităților. Vom face tot posibilul ca planul de înmatriculare să-l îndeplinim totalmente, deși, presimt din timp, că vor rămâne și locuri neacoperite, motivul fiind clar, procentul mic de susținere a BAC-ului în anul curent.

– Cât de determinați sunt studenții în alegerea specialităților?

– Ceea ce ține de instituția noastră, ea este una specifică și marea majoritate, circa 70-75 de procente dintre cei înscriși, sunt deja determinați să devină pedagogi. Dacă anul trecut aceștia evitau să depună imediat actele originale la Comisia de Admitere, atunci anul acesta peste 70 la sută s-au determinat din timp și au depus din start actele în original. Avem, chiar foarte multe, persoane care au depus actele la o singură specialitate, sau maximum – două. Este o perturbație mult mai mică față de anul trecut, pentru că anume atunci a fost introdus acest sistem de înmatriculare. Anul acesta pentru majoritatea a fost clar în privința căii de alegere a viitoarei profesii.

– Ce întrebări au viitorii studenți atunci când vin să depună actele?

– Marea majoritate e interesată de condițiile de studii, adică dotarea universității cu aparataj tehnic, biblioteci, săli specializate etc. Foarte mulți se interesează de acest lucru mai ales în cazul Facultății de Limbi și Literaturi Moderne, dar și a celei de Arte Plastice, care dispune de un bloc separat și dotat cu toate cele necesare pentru a-și continua studiile în acest domeniu. Pe mulți dintre abiturienți îi interesează condițiile de angajare în câmpul muncii după absolvire, cam în ce ar consta sau cum s-ar vedea viitoarele specialități ale lor. Bineînțeles că îi interesează și partea materială, cum sunt stimulați specialiștii unei sau o altei specialități, care este durata studiilor, adică câți ani vor trebui să studieze. Pe mulți îi interesează posibilitatea de a-și face studiile la două facultăți în paralel, deși regulament Ministerul Educației prevede clar acest lucru – studenții îți își pot face studiile în paralel numai după anul I de studii, în instituțiile pedagogice având o medie de studii nu mai mică de 9. Din toate specialitățile la studiile cu frecvență redusă nu avem Facultatea de Limbi și Literaturi Străine, Psihologie și Arte Plastice.

– Care e procentajul de asigurare cu cămin?

– Studenții din anul I sunt asigurați cu cămin practic sută la sută, după anul I, în funcție de rezultatele la învățătură, de condițiile materiale, de starea familială, în funcție de câți copii sunt ș.a.m.d., dar și numărul de locuri disponibile în cămin, adică practic 70-80 la sută, pe parcursul anilor de studii sunt asigurați cu spații locative.

– Ați observat ceva tendințe la studenți în acest an?

– Comparativ cu anii trecuți, solicitări mari au fost la Facultățile de Pedagogie, Psihologie și psihopedagogie specială. Motivul este unul clar pentru că astăzi învățătorii de clasele primare, din toți ceilalți pedagogi sunt văzuți mult mai bine, pentru că în clasele primare părinții caută nu o școală performantă sau de prestigiu, ci un pedagog bun, care ar pune baza copilului, de aceea, se consideră o specialitate mai solicitată. Această specialitate rămâne solicitată, însă nu la fel de mult ca și în anii precedenți. O tendință sporită de depunere a cererilor a fost observată la Facultatea de Pedagogie și Psihopedagogie Specială. Poate motivul ar fi că s-au deschis un șir de unități de învățământ cum ar fi școli, licee, grădinițe în care s-au introdus obligator unități de psiholog, pe care până în prezent nu le aveau. Acestea ar fi cele mai solicitate specialități, deși destul de mare rămâne numărul persoanelor ce și-ar dori să devină specialiști în limbile străine, specialiști cu abilități speciale cum ar fi pictori, graficieni, design-eri etc.

– Ce oportunități noi aveți pentru studenți?

– Ceea ce ține de specializări, la facultăți ele practic au rămas aceleași ca și anul precedent, a crescut totuși numărul de masterate, adică numărul de specialități la ciclul II. Astea reies din situația creată în domeniul educației din țară, precum și de intrarea în vigoare Codul Educației, unde marea majoritate a cadrelor didactice, chiar și a celor ce activează deja în câmpul muncii, sunt obligate prin lege să-și continue studiile de bază.

Bogdan Velișco, USM

Exit mobile version