Industria germană a exporturilor, motorul economiei Germaniei, va suferi cel mai mult din cauza ascensiunii euro, monedă propulsată de haosul din administraţia preşedintelui american Donald Trump şi de politica monetară relaxată a Băncii Centrale Europene, avertizează Handelsblatt, principalul ziar de business nemţesc.
Euro puternic, care s-a apreciat cu peste 12% în raport cu dolarul de la începutul anului şi despre care analiştii spun că îşi va continua ascensiunea, îi îngrijorează pe mulţi, nu doar pe nemţi.
Analiştii băncii americane Morgan Stanley evidenţiază sectoarele care au cel mai mult de pierdut din aprecierea monedei zonei euro, dar şi pe cele care au de câştigat.
Moneda zonei euro este neobişnuită prin aceea că exporturile unui membru al uniunii monetare către un altul nu simt efectele valutare. Aceasta înseamnă că impactul negativ al unui euro puternic este mai limitat, în timp ce costurile, când sunt denominate în alte monede, pot fi acoperite. Totuşi, se scumpesc exporturile trimise în afara zonei euro, explică Financial Times. Analiştii de la Morgan Stanley au calculat că, din cauza impactului aprecierii euro, avansul PIB-ul zonei euro va încetini cu 0,1 puncte procentuale anul acesta şi cu 0,6 puncte procentuale în 2018. „Estimăm că o apreciere a euro de 10% tinde să reducă creşterea cu 0,7 puncte procentuale în anul următor“, spune Matthew Garman, analist la banca americană. Datele analizate de Morgan Stanley despre expunerile geografice şi la costuri ale companiilor din zona euro arată că euro puternic este benefic mai ales băncilor, retailerilor şi furnizorilor de utilităţi.
Cele mai mari efecte negative le are asupra procesatorilor de materii prime, asupra acţiunilor producătorilor de alimente, de băuturi şi tutun şi producătorilor de semiconductori. Euro se tranzacţiona ieri la 1,18 dolari pe unitate. Analiştii spun că moneda europeană ar putea ajunge la 1,28 de dolari pe unitate până vara viitoare.
Cât despre companiile nemţeşti, FT le aminteşte că aprecierea din ultimul timp a indexului euro este rapidă, dar la 99 de puncte este în linie cu media de după 1993 şi sub vârfurile din 2009.
La mijlocul anilor 1970 sau 1990 , indexul punderat la comerţul real al mărcii germane a atins niveluri mai ridicate decât echivalentul pentru euro astăzi. BMW şi Siemens s-au descurcat atunci, şi la fel vor face şi acum.