Una dintre cele mai mari probleme a studenților rămâne a fi lipsa timpului. Acesta nu este niciodată suficient sau de cele mai multe ori nu este organizat eficient. Astfel proiectele pe care trebuie să le realizăm sunt amânate până aproape de termenul limită. Iar mulți dintre noi își îndeplinesc sarcinile pentru care aveau la dispoziție câteva săptămâni în ultima zi, sub presiunea timpului. Nu în zadar am fost numiți „generația ultimei nopți” .
Conform unui studiu de management, oamenii în mare parte folosesc numai 20% din timp pentru a lucra la acele proiecte importante care le aduc 80% din rezultate. Ceea ce înseamnă că oamenii irosesc cea mai mare parte a timpului (80%) cu tot soiul de lucruri neimportante. Iar când au terminat cu tot ghiveciul ăsta, încep să se ocupe de proiectele cu adevărat semnificative.
Organizarea eficientă a timpului este considerată cheia reușitei. De aceea pentru a realiza cu succes sarcinile și pentru a evita deplângerea timpului pierdut, îți propunem câteva sfaturi .
1. Stabiliește-ți zilnic prioritățile!
Dacă ai o listă a activităților pe care trebuie să le faci azi, atunci nu vei sta niciodată gândindu-te ce trebuie să faci. Vei ști care sunt cele mai importante proiecte de care urmează să te ocupi. Iar sarcina o dată îndeplinită îți va aduce și o satisfacție morală.
2.Împarte sarcinile după importanță!
În timpul zilei ai de îndeplinit mai multe sarcini: să mergi la bibliotecă, să scrii un referat, etc. În acest caz, e recomandabil să-ți organizezi sarcinile în funcție de importanța lor. Ocupă-te mai întâi de lucrurile mai urgente sau mai dificile, pentru că la începutul programului ești mai odihnit și vei avea un randament al muncii mai mare.
3.Folosește o agendă!
Cea mai bună modalitate de a planifica activitățile zilnice este folosirea unei agende. Există zeci de modele și poți alege să alegi una potrivită personalității tale.
4.Elimină activitățile inutile care îți consumă timpul!
Activitățile care nu-ți aduc niciun folos nu-și au rostul în agenda ta. Renunță la ele! De asemenea nu te lăsa distras de activitățile preferate, cum ar folosirea în exces a rețelelor de socializare sau discuțiile interminabile la telefon.
5. Nu amâna lucrurile!
Dacă ți-ai stabilit niște termene pentru anumite activități, respectă-le! Nu-ți amâna planurile. Amânările nu fac decât să împiedice îndeplinirea sarcinilor la timp.
6. Învață să spui „Nu”!
Capacitatea de a refuza este una dintre cele mai eficiente metode de a elimina activitățile care îți irosesc timpul. Incapacitatea de a spune „nu” pentru a nu-i supăra pe alții te poate transforma în cea mai stresată persoană.
7. Lasă-ți timp pentru situațiile neașteptate!
Nu-ți umple niciodată programul! Oricând pot apărea situații neprevăzute sau sarcini urgente. Atunci când îți stabilești orarul pentru a doua zi, adaugă câteva minute în plus la fiecare activitate pe care vrei să o faci. Dacă apare ceva neprevăzut ai câteva minute în care poți rezolva problema fără a-ți perturba întregul program.
Organizarea eficientă a timpului este o adevărată artă. Bineînțeles, nu există mecanisme și instrumente universale care ne-ar ajuta să depășim criza de timp pe care o simțim zilnic. Fiecare însă ar tebui să învețe să-și gestioneze timpul eficient și echilibrat pentru a reuși și să muncească și să se relaxeze.
Cristina Papușoi, USM