În societatea modernă şi pătrunsă de tehnologie, puterea cărţilor este deseori subestimată, însă există opere de o incontestabilă valoare care ne dezvoltă ca oameni şi ne ridică la noi provocări.
O parte dintre cărţile date, fac parte din bibliografia obligatorie în şcoală, iar cealaltă parte pot fi înţelese pe deplin, doar în anii maturităţii.
1. Fraţii Karamazov – F.M. Dostoievski
Ultimul roman al lui Dostoievski este şi cel mai complex. Cartea este o analiză profundă a caracterului uman şi pune accentul pe întrebările fundamentale ale omenirii legate de libertate, Dumnezeu şi conştiinţă. Proiectate toate pe fundalul unui paricid, cartea descrie destinul copiilor, marcat de viaţa desfrânată a tatălui. Roman de factura filosofică şi iniţiatică, Fraţii Karamazov este o lectură obligatorie.
2. Maitreyi – Mircea Eliade
Considerat unul dintre cele mai frumoase romane de dragoste ale lumii, Maitrey este povestea unei iubiri pătimaşe. Pe tărâmurile exotice ale Indiei, Allan se îndrăgosteşte de fiica mentorului său. Sentimentele celor doi sunt mai degrabă voluptoase decât spirituale şi vor afla că într-adevar, orice cauză are şi un efect. În cazul lor, pasiunea lasă urme adânci pentru toată viaţa.
3. Frank Herbert – Dune
Paul Atreides a beneficiat de o educaţie aleasă pe o planetă luxuriantă. Manevrele politice îl mută împreună cu familia sa pe arida planetă Dune, unde apa este cea mai mare valoare iar setea oamenilor nu este ostoită niciodată. Trădat şi lăsat să moară în deşert, prada preţioşilor viermi şi furtunilor năprasnice, tânărul Atreides se va transforma în Muad’Dib, erou despre care au vorbit profeţii şi Maicile.
4. Pe aripile vântului – Margaret Mitchell
Scarlett O’Hara este o femeie tânără, inteligentă şi ambiţioasă care trăieşte cu un pas înaintea vremurilor sale. Pe fundalul războiului dintre Nord şi Sud, ea se lasă macinată iniţial de dragostea imposibilă pentru Ashley Wilkes, un bărbat diferit care nu îi poate înţelege cu adevărat caracterul voluntar.
5. Mândrie şi prejudecată – Jane Austen
Acest roman clasic nu poate lipsi din bibliotecă. Cu un umor rafinat şi un spirit de observaţie foarte fin, Jane Austen surprinde ca într-un stop-cadru societatea engleză de la sfârşitul secolului XVIII, începuturile secolului XIX, cu moravurile şi obiceiurile sale. Toate acestea sunt filtrate prin prisma gândirii lui Elizabeth, fiica unui gentleman de ţară. Într-o societate în care zestrea valorează mai mult decât virtutea, ea îşi croieşte drumul în viaţă mizând doar pe calităţile sale pe care deseori, le subestimează.
6. Jane Eyre – Charlotte Bronte
Eroina lui Charlotte Bronte este o fiinţă aparte. Cu o înfăţişare banală însă cu o bogăţie sufletească uimitoare, crescută în condiţiile dure ale unui internat, ea cucereşte inima mândrului domn Edward Rochester. Deşi sincer în intenţiile sale faţă de plăpânda guvernantă a pupilei sale, bărbatul ascude un secret teribil.
7. Căderea Constantinopolului – Vintila Corbul
Moartea ultimului împărat bizantin este descrisă într-o manieră captivantă şi excelent documentată. Imperiul Roman de Răsărit îşi trăieşte ultimele zile iar în hatisul politic şi luptele sângeroase apare povestea Irinei, o femeie cu un caracter şi un destin aparte.
8. Maestrul şi Margareta – Mihail Bulgakov
Timpul şi spaţiul nu au legi exacte în romanul lui Bulgakov iar planurile se contopesc unul cu celalalt. Intr-o Moscovă de dimensiuni mitice, Diavolul ia chipul unui iluzionist şi provoacă haos în acest oraş, unde Maestrul şi Margareta încearcă să îşi trăiască dragostea. Elementele mistice nu lipsesc, nici substratul autobiografic sau aluziile iscusite. În timp ce îndrăgostiţii caută calea spre iubire, într-un colţ al Universului, Pilat din Pont îl judecă (pentru a câta oară?) pe Iisus.
9. Pădurea spânzuraţilor – Liviu Rebreanu
Unul dintre cele mai bune romane româneşti de factura psihologică, intriga Pădurii Spânzuraţilor este construită pe o întâmplare adevărată: executarea prin spânzurare a lui Emil Rebreanu, fratele autorului. Într-o ţară decimată de război în care românii erau obligaţi să tragă cu arma asupra românilor pentru victoria armatei austro-ungare, Apostol Bologa încearcă să dezerteze pentru a nu-şi păta mâinile cu sânge.
10. Marele Gatsby – Francis Scott Fitzgerald
Pasiune, petreceri luxuriante şi plăceri interzise în New York-ul interbelic sunt factorii care îl atrag pe Nick Carraway în oraşul tuturor posibilităţilor. Pe fundalul unei societăţi decadente, tânărul este prins într-o poveste de dragoste care va aduce un final întunecat din care, exact ca din cutia Pandorei, va ieşi totuşi lumina speranţei. Gatsby este un milionar excentric, simbolul întregii epoci. Însă el descoperă cu stupoare că banii nu pot cumpăra dragostea.
11. Ulise – James Joyce
Cea mai cunoscută operă a lui Joyce a stârnit numeroase controverse la data apariţiei şi a fost considerată indecentă, o jignire pentru opinia publică. Un roman de o calitate incontestabilă, Ulise este una dintre operele de căpătâi ale secolului XX.
12. Geniu pustiu – Mihai Eminescu
Deşi este un roman de tinereţe, neterminat, Geniu pustiu este cel puţin la fel de fascinant în structura narativă ca lirica eminesciană. Relaţia dintre personaje precum şi fundalul schimbător pe care este proiectată acţiunea se schimbă destul de des însă fascinează prin delicateţea firului epic şi complexitatea personajelor, chiar şi în această formă nefinisată.
13. La răscruce de vânturi – Emily Bronte
Dragostea adevarată transcede totul: viaţa, normele sociale, doctrinele bisericeşti şi în cele din urmă, moartea. Catherine şi Heathcliff sunt un singur spirit care locuieşte în doua trupuri. Răzvrătiţi, sălbatici şi îndrăgostiţi, cei doi îşi vor găsi liniştea abia când se vor întâlni pe lumea cealaltă. Până atunci însă, se rănesc unul pe celălalt şi distrug vieţile celor din jur.
14. Quo vadis – Henryk Sienkiewicz
Acţiunea romanului care i-a adus Premiul Nobel pentru literatura lui Sienkiewicz are loc în zorii creştinismului. Între anii 54-68, adepţii lui Hristos trîiau sub domnia lui Nero. Speriat de numărul tot mai mare de creştinism, împăratul îi arde pe ruguri de-a lungul străzilor oraşului sau îi aruncă în arenă cu animalele sălbatice. Titlul operei vine din legenda care spune că, în timpul prigonirilor, Sfântul Petru a părăsit capitala. Pe Via Appia, el l-a vazut pe Iisus şi l-a intrebat “Quo vodis, Domine” – Unde mergi, Doamne? Iisus i-a răspuns că se duce în Roma pentru a fi răstignit a doua oară. Petru a făcut cale întoarsă către oraş pentru a-şi accepta martiriul.
15. Desculţ – Zaharia Stancu
În satul de români săraci din 1907, foametea e mare. Pământul rodeşte însă toate fructele şi grânele muncite de ţărani ajung la curţile boierilor. Copiii cad răpuşi de boală şi sunt îngropaţi fără prea multă jelanie. Romanul autobiografic al lui Zaharia Stancu este o frescă a comunităţii rurale din primii ani ai secolului XX. De la marea răscoală a ţăranilor din 1907 până în timpul primului Război Mondial, Darie creşte şi pătrunde adevărurile crunte ale societăţii cu o minte de copil, obiectivă, lucidă şi la fel de crudă ca realitatea.
16. Al doilea sex – Simone de Beauvoir
Cartea care a generat al doilea val de feminism a fost publicată prima dată în 1949. Volumul tratează subiecte ca poziţia femeii în societate şi în familie, construcţia socială a genului şi diferenţierea dintre concept şi fapt biologic.
17. Lupul de stepa – Hermann Hesse
Bazat pe dihotomia om-animal, romanul de factură psihologică a lui Hesse mizează pe trăirile profunde ale personajului principal făcând din acestea o analogie pentru încordarea nervoasă a autorului. Dacă în prima parte, dimensiunile spaţialo-temporale sunt respectate şi firul narativ curge lin, în cea de-a doua parte, cititorul îl însoţeşte pe Harry într-o călătorie fantastică printr-un teatru-labirint, cu rol de purgătoriu.
Sursa – wsm.md