– Ne spuneți pentru start cam cum merg lucrurile la noi în țară?
– E suficient să privești un pic știrile sau să citești noutățile de pe diferite site-uri informative ca să știi cum merg lucrurile în țară, însă astăzi mi-ar plăcea mai mult să ne axăm pe cum merg lucrurile în țară privind domeniul asigurării calității.Și ca să meargă bine e necesară implicarea tuturor.
– Cum sau la ce nivel se implică studenții în ceea ce numim noi autoguvernare și învățământul profesional?
– Păi aici trebuie să pornim de la dezideratul activităților universitare. Dacă până mai recent, studentul se considera beneficiar al serviciilor educaționale, acum un student poate și trebuie privit drept un partener egal al acestui proces, alături de cadrele didactice, administrației, ministerului și guvernului. Iar drept partener egal, implicarea lui respective e de dorit să fie pe toate acese dimensiuni.
– Per general, pe cât de mult sau bine se implică studenții de fapt?
– Cu toții știm prea bine că astăzi studentul are posibilitatea să se implice la toate nivelurile de luare a deciziilor. Azi studențul e parte component a consiliilor facultăților, 25% în senatele universitare, la majoritatea universităților există acel senat studențesc, deci putem spune că autoguvernarea studențească ia amploare bună. Studentul e implicat atât la evaluarea programului, evaluarea cursurilor. Aici deja vine și Agenția Națională de Asigurare a Calității care vine cu evaluării și acreditării programelor și instituțiilor de învățământ superior de la noi din țară, peste tot e obligatorie prezența unui student. Deci aici ar fi bine ca implicarea studenților să fie la un nivel mult mai înalt.
– Cum anume ar trebui ei să se implice și ce ar trebui să facă, care ar fi scopul acestora?
– Studenții în primul rând, ar trebui să știe că implicarea lor poate și trebuie să contribuie la îmbunătățirea propriei situații în cadrul instituției dar și la ridicarea nivelului de învățământ aici la noi în țară. Dacă vrem să creștem instituțiile noastre de învățământ ethnic și formare continuă a specialiștilor la un nivel european, e necesară și implicarea studenților. E necesar ca și partenerul/beneficiarul acestui process, să-și expună părerea, care sunt plusurile și minusurile și unde mai e nevoie de completat lacunele.
– Dar ceea ce ține de asigurarea calității, cât de active sunt studenții?
– Nu pot să vă spun un nivel anumit sau să vorbesc despre toate însă o bună parte la care am activat, există instrumente suficiente pentru ca studenții la finele cursului să participe activ la expunerea opiniei sale. Desigur că nu ne putem aștepta ca toți studenții să se implice, dar există un procentaj anumit, care își dau interesul față de această problem.
– Și ce ține de obstacole, care ar fi acele bariere de care se ciocnește tineretul studios?
– Așa cum sunt mai mult organizații studențești, noi am dorit să le strângem sub o organizație-umbrelă unică, pentru că de fapt ANACIP-ul își dorește acești parteneri de discuții, de colaborare fructuasă, care s-ar implica în procesele de asigurare a calității și am reunit reprezentanții mai multor organizații de studenți. E dificil să faci acest lucru, așa cum studenții tind să se grupeze pe interese, universități sau chiar facultăți.
– Știți prin ce metode este asigurată calitatea în statele europene?
– Ei bine când vorbim de asigurarea calității trebuie să gândim și la finalitățile acesteia, asta ar însemna oameni bine instruiți cu niște aptitudini dezvoltate. Desigur că există la ei acele agenții de asigurare a calității, în unele state doar 1 în altele și mai multe, care printr-un registru de întrebări evaluează calitatea de viață, însușire și concordanță a materialului predat cu capacitățile și aptitudinile ce trebuie să le aibă tânărul specialist la finele studiilor sale.
– Care ar fi o practică europeană, pe care am putea să o implimentăm aici la noi în țară?
– În multe universități europene, asociațiile studenților, structurile de autoguvernare studențească au sedii frumoase, buget frumos, activitate vastă, iar implicarea studentului este la un nivel înalt cu un impact considerabil asupra colegilor, instituției și nu numai.
– La final, care ar fi mesajul pe care l-ați transmite studenților noștri active și implicați, poate ceva proiecte tehnici sau organizații noi?
– Există organizații la nivel internațional unde și-ar putea dezvolta abilitățile și implicarea activă în diferite procese. Sunt organizații studențești pe domenii, totul ce este necesar – e dorința și implicarea studențilorși să fie preluate aceste practice bune a studenților europeni, să găsească soluții la problemele care îi deranjează și de care au parte dea lungul studiilor sale.
– Că veni vorba de proiecte, care este părerea dvs în raport cu acest proiect ”Tineretul Studios”, orientat la o formarea studenților în ceea ce înseamnă autoguvernări studențești?
– Mă bucur că astăzi avem mai multe universități care și-au format o structură bună, cu oameni puțini dar buni, care sunt gata să se implice active la nivel decizional și la nivel executiv, vorbind de diferite tipuri de activități și proiecte. Nu-mi rămâne decât să vă urez success și speranța că aceste prime reușite să le puteți îmăptăși cu toate instituțiile și structurile de autoguvernare de la noi din țară. Iar din partea agenției, studiați site-ul anacip.md pentru mai multă informație privind solicitarea noilor evaluatori din rândurile studenților pentru a merge împreună către o viață mai bună prin acea asigurare a calității.