Dacă gândeşti pozitiv, vei avea mai multe şanse să reuşeşti

Dacă te gândeşti la eşec, vei avea parte de eşec. Psihologul vă recomandă să aveţi încredere în voi: „Examenul e un examen şi-atât!”

 

La 18-19 ani tinerii şi-au format deja un sistem propriu de învăţare. Lor nu le vom  spune cât timp să înveţe şi cât timp să se odihnească pentru examenul de admitere la facultate, dar vom da câteva sfaturi părinţilor lor. Psiohologul Geor­geta Ghinea ne-a ajutat să vă recomandăm câteva lucruri esenţiale. 

„Tinerii care şi-au format deja stilul de învăţare ştiu foarte bine cum trebuie să se implice într-un examen de acest fel. Ei ştiu deja ca deţin o bună memorie de lungă sau scurtă durată. În funcţie de această caracteristică a fiecăruia, aceştia fie se vor opri din învăţat pentru o pauză de relaxare, fie vor învăţa până în ultima clipa, îngrăşând porcul în ajun. Cei din urmă sunt cei care deţin memoria de scurtă durată. Ei işi cunosc această capacitate şi se folosesc de ea doar la examen. Dacă au învăţat eficient înainte de examen, nu le rămâne decât să facă o pauză obligatorie de relaxare, indiferent dacă sunt perfecţionişti sau optimişti – să se plimbe, să asculte muzică, să se joace pe calculator, orice îi relaxează. Informaţia acumulată are nevoie să se aşeze şi ea eficient.

Creierul, maşinăria care a funcţionat cu toate motoarele pornite timp de mai multe ore, săptămâni, luni (la unii chiar ani) are şi el nevoie de o pauză binemeritată. Energia consumată în exces are nevoie să se refacă.

Unde trebuie să intervină părinţii?

Tinerii învaţă în familie cum să trăiască succesul şi eşecul în viaţă, preluând modelul parental. Dacă părinţii, sau doar unul din ei, trăiesc evenimentele amintite ca pe situaţii perfect normale, care fac parte din problemele vieţii, aceştia vor transmite un model calm, detaşat şi relaxat, care va acţiona şi se va implica în aceste situaţii mult mai eficient. Dacă, dimpotrivă, modelul este unul perfecţionist, care  priveşte fiecare eveniment de acest fel ca fiind decisiv şi, mai rău, catastrofal, în caz de nereuşită, tânărul va fi panicos, tensionat, va depune efort mai mult decât este necesar şi va consuma energie inutilă.

Cei care privesc examenul ca pe o catastrofă, trebuie să-şi reconsidere implicarea emoţională şi să găsească variante posibile de urmat în caz de eşec. Le recomand o pauza fizică şi psihică, în care să reflecteze la ei ca indivizi şi la drumul pe care-l au de parcurs.

Un examen e un exament şi-atat! Este doar o probă, într-un anumit domeniu, care stabileşte unele competenţe, iar noi suntem şi putem fi mult mai complecşi. Ceilalţi, mai optimişti, vor putea trata examenul de admitere la facultate mult mai relaxaţi, optimişti, încrezători şi vor fi mult mai eficienţi“.

Optimiştii pot fi mult mai eficienţi la examen.

Pesimiştii trebuie să-şi ia o pauză de reflecţie

http: gandul.info