O zi la Business Forum

Vineri, 21 februarie, ora 8.30. În incinta centrului Artico se adună tot mai mulți tineri la „Moldova Youth to Business Forum”, organizat de AIESEC.

Participanții sunt întâmpinați în holul primului etaj, unde primesc o mapă cu pliante, orarul forumului și temele workshop-urilor la care au ales să participe. Apoi sunt direcționați spre etajul 3 unde urmează să aibă loc evenimentul propriu-zis.

Gazda evenimentului, Nadia Dimitriu, întreabă participanții despre așteptările pe care aceștia le au de la acest forum, apoi face o scurtă introducere a planului de activități.

La ora 10.00 se prezintă cu un discurs reprezentatul Academiei Nicolae Dumitrescu, Peter-Vlad Ianușevici. Ni oferă detalii despre businessul social, structura și promovarea acestuia. „Businessul social înseamnă să faci ceea ce crezi că este bine să faci”, spune dl. Ianușevici. Sau, o altfel de definire a acestui tip de business – „un drum înapoi la noi înșine”. Dl Ianușevici face pariu că-n 100 de ani vor exista doar businessuri sociale. Discursul său neobișnuit convinge tinerii din sală și îi pune pe gânduri.

Următorul discurs este susținut de către reprezentanta E-Government Center Moldova, Victoria Roșca. Aflăm despre cum poate fi combătută corupția prin intermediul achitării online a serviciilor. Alte avantaje ale acestui sistem este faptul că se evită statul la coadă și birocratismul. Prezentarea speech-ului este însoțită de un filmuleț, având ca personaj principal o domnișoară care se confruntă cu aceleași probleme de ordin birocratic. Ni se prezintă, bineînțeles gama de servicii oferită de site iar la final suntem îndemnați să utilizăm e-serviciile.

Daniela Roman, reprezentanta companiei Moldcell ne-a vorbit mai apoi despre structura, istoricul, tehnologiile lansate în Moldova, avantajele de a fi angajat Moldcell și oportunitățile care sunt oferite studenților de către compania dată.

În clipele rămase, Nadia, moderatoarea evenimentului,vice-președinte Junior Chamber International, a vorbit despre câteva companii/organizații și felul cum oamenii din cadrul acestora încearcă să schimbe lucrurile spre bine, atât în mediul lor, cât și la nivel mondial. Astfel spre exemplu, am aflat despre TOMS, care pentru fiecare pereche de încălțăminte cumpărată donează o altă pereche copiilor nevoiași sau, vorbind de Moldova, am aflat de Agenția de împlinit dorințe, care se ocupă cu împlinirea micilor vise ale bolnavilor de cancer. Agenția funcționează în cadrul Institutului Oncologic. Nadia a povestit o istorioară impresionantă despre cum un copilaș bolnav de cancer a spus odată că l-a văzut în spatele ei pe Dumnezeu. De asemenea ni s-a spus despre proiectul „Antreprenori în școală”, care are ca scop dezvoltarea abilităților și capacităților de antreprenor încă de pe băncile școlii.

După pauza de cafea, pe la ora 12.30 începe prima rundă de workshop-uri. Eu merg la workshop-ul despre Start-up, în cadrul căruia Iulian Martin de la Daris Consulting vorbește despre pașii lansării unei afaceri, riscurile aferente lansării pe piață, oportunități și investiții. Fiindcă am fost repartizați la diferite workshop-uri, în funcție de preferințe, iar numărul participanților s-a diminuat, putem interacționa mai ușor și mai liber cu speaker-ul. De remarcat că la workshop sunt prezente și persoane care au deja lansată o afacere, pe lângă studenții din diferite domenii – de la economie, drept, jurnalism sau istorie. Întrebat de către reprezentantul Daris Consulting, de ce și-a lansat propria afacere, Sergiu – un participant la eveniment răspunde simplu: „Pentru că m-am săturat să învăț”. La sfârșit se fac recomandări, se dau sfaturi și se face schimb de contacte.

La ora 15.00, după încă o pauză, începe runda a II-a de workshop-uri. În cadrul workshop- ului „Sustainble business”, prezentat de reprezentantul Baker Tilly Moldova, se discută despre contabilitate și audit. Se organizează un joc în cadrul căruia, repartizați pe echipe, tinerii joacă rolul principalilor actori ai pieței: firmă, bancheri, furnizori, clienți, concurenți. În urma acestui joc vom învăța că fără o informație clară și fără interacțiunea dintre fiecare actor nu este posibilă dezvoltarea unui business bun și durabil. Plus că elementul-cheie al oricărei afaceri este inovarea. Primim exemple de companii, care din cauza că au omis acest element au căzut. De asemenea, un alt element foarte important – atmosfera în cadrul localului pe care vrei să-l deschizi sau a firmei – până la urmă omul cumpără starea pe care i-o dă aflarea în acel loc.

De la ora 17.00 este prezentat discursul reprezentantului MEGA, Alexandru. Se explică și se discută de ce este foarte important să călătorim și ce putem primi sau învăța din călătorii. De fapt, prezentarea începe cu un citat: „Travel is the only thing you buy that make you richer”. Se discută despre lecțiile pe care le putem învăța din diferite țări și culturile lor, despre avantajele și beneficiile călătoriilor: înțelegere, interacțiune, inspirație, etc. 

Mai târziu începe ultima etapă a forumului – discuția-panel. În cadrul acesteia participanții la forum pot discuta cu speaker-ii, atât cu cei pe care deja i-au ascultat, cât și cu ceilalți – care au prezentat restul workshop-urilor. Întrebați despre succesele lor și sfaturi pe care și le-ar oferi lor la 20 de ani trainerii răspund că aceasta ar fi – „de pus accentul mai mult pe practică, decât pe absorbția informației”, sau „ca să ai o viață profesională bună,trebuie să ai o viață personală bună” sau „dați-vă singuri un șut în fund, nu căutați pe cineva să vi-l dea „cum spune Peter-Vlad Ianușevici. Tot dumnealui, întrebat la final de către un student străin ce potențial are tineretul de astăzi de a schimba societatea, răspunde: „Best potential of youth to change society is being young”.

Forumul se sfârșește la ora 18.30 când organizatorii mulțumesc tuturor celor care au venit la eveniment, iar participanții mulțumesc organizatorilor și spun că au acumulat multă in formație utilă, care speră să le ajute pe viitor în deschiderea și dezvoltarea unei afaceri.

Aliona Ciurcă, USM