Mai mulți tineri informaticieni din Moldova au fost premiați

Cele 20 de echipe finaliste ale programului educaţional creat de Asociaţia Techsoup şi Microsoft România şi-au prezentat rezultatele muncii de 6 luni alături de mentorii lor.  În finală au intrat 130 elevi din Iaşi, Focşani, Suceava, Vaslui, Bârlad, Oneşti, Rădăuţi, Bucureşti şi Râmnicu Vâlcea. Echipajul din Suceava a câştigat Premiul pentru cel mai inovativ proiect.

Tineri din patru judeţe ale Moldovei (Iaşi, Suceava, Vaslui şi Bacău) au participat la programul educaţional Opening Opportunities, dedicat cu precădere Moldovei, una dintre cele mai sărace regiuni ale Uniunii Europene. Alături de ei s-au aflat şi tineri de la şcoli de informatică din Focşani, Bucureşti şi Râmnicu Vâlcea.

La final, Premiul pentru cel mai inovativ proiect, „DriveVision”, a fost câştigat de către o echipă a Colegiului Naţional „Petru Rareş” din Suceava. Ei au prezentat un proiect de machine learning creat cu ajutorul mentorului lor Andreea Tîrnăcop, Technical Engineer Microsoft CSS. Sistemul creat de ei este un proiect de maşină autonomă, în care camerele şi senzorii monitorizează permanent obstacolele din trafic, atenţia şoferului sau trimit informaţii instituţiilor de intervenţii de urgenţă cu privire la câţi oameni sunt în maşină în cazul unui accident. Experienţa Opening Opportunities i-a făcut să vadă şi importanţa inovaţiei în alegerea unei idei şi dezvoltarea ei. „Noi suntem oameni tehnici, putem crea tehnologie foarte bună, dar nu suntem buni să o prezentăm. Nu am fi făcut o prezentare la fel de bună dacă nu ne-ar fi ajutat Andreea. Un singur fişier de la noi are 17.000 de linii de cod şi voiam să ne concentrăm doar pe descrierea unor chestii tehnologice. Am refăcut prezentarea cu ea de mai multe ori, astfel încât să se vadă clar inovaţia din ideea noastră”, a spus Alexandru Hănţăscu (17 ani), unul din membrii echipei.

Aplauze pentru tinerii din Bârlad şi Iaşi
Premiul pentru cel mai distractiv proiect sau premiul pentru cel mai bun joc original, Pesna, a fost creat de o echipă de la Colegiul Naţional „Gheorghe Roşca Codreanu” din Bârlad, coordonată de prof. Vlad Giurcanu. „Am fost impresionaţi de nivelul tuturor colegilor şi proiectelor pe care le-am văzut, au fost foarte bune şi foarte diferite. A fost primul meu proiect integrat de grafică, pe care l-am făcut de la zero, am învăţat foarte multe în toată această perioadă”, a spus Diana Sălăvăstru (17 ani), graphic designerulechipei. Pesna este o platformă pentru crearea de jocuri bazate pe basme.

Premiul pentru cea mai bună implementare tehnică, „The Night before Exemption”, a fost adjudecat de către o echipă mixtă de 5 elevi de 16 şi 17 ani din 3 licee diferite din Bucureşti şi Iaşi, coordonată de mentorul Silviu Toderaş, SharePoint Support Escalation Engineer la Microsoft CSS. The Night before Exemption este un joc single-player retro, inspirat de genul „point and click” şi desenat pixel cu pixel.
„Nu am mai lucrat niciodată în tipul acesta de echipă, care seamănă atât de mult cu o echipă reală de IT. În echipă eu m-am ocupat de partea de codare, colegii mei s-au ocupat de grafică, testare, pregătirea prezentării. Înainte de proiect ştiam să folosesc doar C++, am învăţat singură să codez în AGS pentru acest proiect”, a spus Daria Stărică (16 ani), programatoarea echipei din Iaşi.

Întâlnire virtuală cu profesorii
Juriul a acordat şi un Premiul Juriului, pentru originalitatea conceptului, pentru SchoolScape, un joc creat de o echipă mixtă de 12 elevi din 4 licee diferite din Suceava şi Rădăuţi sub coordonarea lui Dan Vasilescu, Support Escalation Engineer la Microsoft România, în care elevul (personajul jocului) trebuie să treacă probe serioase de cultură generală ca să reuşească să „rezolve” întâlnirile cu profesorii din joc. „Până în acest moment este cel mai important proiect dezvoltat de mine. M-a făcut să îmi deschid mintea mult mai mult”, a recunoscut Sebastian Cucolaş (16 ani), din Rădăuţi, developer în echipă.
Recunoscut naţional în 2015 cu Premiul pentru cel mai bun proiect de responsabilitate socială al unei companii mari şi Proiectul anului în voluntariat corporatist, Opening Opportunities acoperă şi serveşte Moldova, construind oportunităţi pentru ca elevii talentaţi în IT din aceste oraşe şi altele să îşi împlinească potenţialul în inovaţie.