Sportul electronic ceva special în 2017

Am avut ocazia zilele astea să aflu ceva interesant despre sportul electronic cu toate că eu nu prea sunt genul care pierde timpul jucându-se pe calculator… Pe 17.07.2017 am cunoscut o persoană Sergiu Mihalachi, uite el mi-a povestit despre acest gen de sport, m-a întrebat dacă îmi pierd timpul stând pe calculator jucându-mă, am răspuns că mă jucam când aveam 15-16 ani, dar deja nu dispun de timp liber.

Sergiu mi-a povestit atâtea lucruri interesante despre acest gen de sport mi-a zis că dorește ca acest gen de sport să intre în forță și în Republica Moldova, sincer m-a făcut curios și pe mine. De cum am ajuns acasă, am luat laptopul și am început să chinui săracul google, am găsit totuși lucruri interesante pe care le vedeți mai jos.

Sporturile electronice sau, pe scurt, eSports se referă la competițiile de jocuri video naționale sau mondiale, pe care oamenii au posibilitatea de a le viziona, de obicei online. Domeniul conține mai multe genuri de jocuri video, printre cele mai importante și jucate fiind cele de tip RTS (jocuri de strategie). Aceste competiții permit ca doi jucători să se lupte între ei, avantajul acestor jocuri fiind că nu trebuie sa te bazezi pe nimeni, doar pe tine însuți.

FPS-urile (jocuri în care folosești arme și ai controlul unui personaj) permit o varietate mai mare de formare a echipelor care pot să joace într-o competiție. Echipele pot fi formate după cum urmează: 1v1, 3v3 și 5v5.

În jocurile de tip MOBA (jocuri în care ai o gamă largă de personaje numite eroi sau campioni), fiecare dintre jucători are posibilitatea să controleze doar unul și obiectivul principal este să distrugi baza principală a echipei rivale. Și în acest tip de competiții avem următoarele tipuri de echipe: 1v1 și 5v5. S-a mai întâlnit și 3v3, dar aceste dueluri sunt foarte rare.

Mai întâlnim și competițiile care includ jocurile de fighting. Giganții care conduc aceste campionate sunt Mortal Kombat, Street Fighter și Tekken. Aceste jocuri presupun lupta dintre doi jucători și, de obicei, sunt competițiile care țin cel mai puțin, din cauza timpului scurt în care se termină un meci.

Unde a apărut prima oara acest gen de sport? Mai jos am pregătit informația necesară și am tapat-o cât de simplu am putut.

Fenomenul eSports a fost popularizat prima oară în Coreea de Sud. Aici puteai întâlni competiții de jocuri video încă din anul 1998. Odată cu trecea timpului, fenomenul a luat amploare și s-au format turnee, ligi, echipe și superstaruri. Cu ajutorul fanilor, s-au format comunități întregi de gamer-i. Cele două jocuri care au făcut senzație în Coreea de Sud sunt Starcraft II (RTS) și League of Legends (MOBA). Acestea au ajuns sa aibă cei mai mulți telespectatori, creându-se canale de televiziune dedicate doar transmiterii turneelor de Starcraft și LoL (Cheung & Huang, 2012). Finalele Ligii Globale de Starcraft de la convenția de jocuri Blizzcon din 2011 a atras 25.000 de spectatori la convenție și peste 300.000 de spectatori online (Hamilton et al., 2014). Major League Gaming (MLG), un fel de Champions League a competițiilor de jocuri video, a atras peste 11 milioane de vizitatori unici în 2012.

Dacă este sau nu popular acest gen de sport la noi acasă?

Din păcate, la noi în Moldova, acest gen de sport nu este atât de popular, dar sper că pe viitor voi scrie un reportaj și despre primul club din Moldova care se bazează pe acest gen de sport. În schimb, ”România este una din cele mai importante țări de pe harta eSport”, scrie gigantul Dreamhack (convenție de jocuri video și turnee mondiale). Conform studiului „The Global Growth of Esports”, 89 de milioane de oameni se declară fani ai eSports și numărul lor va ajunge până la 145 de milioane în 2017. „În România, sportul electronic a ținut pasul cu dezvoltarea rapidă înregistrată pe plan mondial. La ora actuală, estimările noastre arată că sunt aproximativ trei milioane de fani”.