„Pentru noi este important ca să aducem universitățile în zona de cercetare. Practic este important ca să intrăm în era cunoașterii, în era în care universitățile sunt parte a dezvoltării societății”, declară Ministrul delegat pentru Învățământ Superior, Cercetare Științifică și Dezvoltare Tehnologică Mihnea Costoiu.
Conform ministrului, învățământul universitar ar trebui să se bazeze pe cercetări care pot fi aplicate util în societate, care vor produce bunuri și tehnologii folositoare nu doar pentru publicații, dar și pentru cetățeni.
Ministrul a menționat și faptul că universitățile ar trebui să beneficieze de o autonomie care să le permită să se dezvolte: „Statul greșește mult mai mult decât greșește universitatea, statul blochează dezvoltarea universităților. Autonomia este un element important și mai ales la faza de început. În acest fel, instituțiile trebuie să fie autonome financiar, să poată să-și decidă singure conducerea, fără implicarea politicului, să poată să atragă fonduri europene. Mult mai important este libertatea academică prin care universitatea să poată să decidă care este modelul educațional pe care îl oferă, planurile de învățământ etc.”.
Referitor la incompatibilitatea dintre sistemul educațional, piața muncii și cerințele tinerilor, ministrul a menționat că este nevoie ca cele învățate pe băncile universităților sau a școlilor profesionale să fie puse în practică fără prea multă întârziere, el menționează faptul că universitățile ar trebui să creeze centre de cercetare, laboratoare, să colaboreze îndeaproape cu anumite companii.
Atunci când vine vorba despre calitatea studiilor superioare din Republica Moldova, ministrul este mai rezervat în replici, deși spune că avem mulți oameni bine pregătiți, care atestă rezultate foarte bune, rămâne totuși modest în laude atunci când menționează cât de dezvoltate sunt universitățile: „Este timpul ca învățământul superior să se racordeze la modelele europene, de altfel se pierde legătura. Universitățile din Moldova trebuie să fie cât mai deschise spre schimbări”.
În interviu s-a mai vorbit și despre codul studenților, despre necesitatea acestuia și ce ar trebui să prevadă. Ministrul spune că un atare cod este benefic nu doar pentru studenți, dar și pentru universitate, astfel studenții trebuie implicați în actul de decizie: alegerea rectorului, alte schimbări care se fac în universitate. „Aceasta este invitația mea către universitățile din Republica Moldova: Să trateze studenții ca pe niște parteneri. Evident trebuie un cod al studenților pentru ca aceștia să cunoască care le sunt drepturile și care le sunt obligațiile”.
Domnul Costoiu mai vorbește și despre rezultatele îngrijorătoare de la BAC, ne spune că nu ar trebui să ne îngrijoreze cifra persoanelor care nu au susținut examenul ci lacunele din programa de studii, să vedem dacă profesorii sunt pregătiți corespunzător, dacă tinerii sunt motivați să studieze. Referitor la locurile pe care le oferă statul Român cetățenilor moldoveni ministrul a spus că România oferă 5000 de locuri la studii și preconizează ca studenții basarabeni să aibă șansa de a studia și mai departe de hotarele României „Le vom da șansa basarabenilor să se pregătească nu doar în universitățile românești, dar și din UE, să facă stagii de studii. Va fi același mecanism de selecție ca și la Erasmus”.
Sursa interviu: Unimedia
Nicoleta Cîrlig, USM