Astăzi, atât în învăţământul universitar cât şi în cel preuniversitar, este recunoscut rolul Internetului şi (în particular, al) Web-ului în predare, învăţare şi evaluare. În multe cazuri, Web-ul a devenit un instrument de lucru indispensabil pentru toţi actorii educaţionali, atât în sala de clasa cât şi în afară să. Tehnologiile moderne oferă o gama largă de aplicaţii, acestea reprezentând fundaţia pentru un nou sistem de furnizare a educaţiei şi de construire a cunoaşterii.
Odată cu dezvoltarea tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor, a internetului în speţă, modul clasic de a învaţă suferă transformări rapide şi profunde. Tot mai multe voci exprimă faptul că ne îndreptăm spre o revoluţie în educaţie; rolul actual al profesorului (învăţătorului), acela de intermediar al cunoaşterii, îşi pierde mult din pregnanță.
Învăţatul este orientat către persoană, permiţând celor ce studiază să-şi aleagă conţinutul şi instrumentele corespunzătoare propriilor interese, necesităţi şi nivele de abilitate.
Web site-ul este un instrument nou, deosebit de puternic, care facilitează procesul de învăţare. Web-ul asigura elevilor şi cadrelor didactice acces la informaţiile ştiinţifice actuale incluse în baze de date, muzee, biblioteci online, etc. Elevii experimentează în direct explorări ştiinţifice şi interacţionează cu cercetători din teren, care pot să le ofere explicaţii şi să îi ghideze în propriile lor căutări. Învăţătorii/profesorii şi elevii pot comunica idei şi pot schimbă resurse prin e-mail, chat şi video-conferinţe. Cadrele didactice pot organiza excursii virtuale în centrele de cercetare, muzee de ştiinţe sau de artă, locuri pe care, în lipsa Internetului, elevii nu le-ar putea cunoaşte. Web-ul constituie totodată locul în care elevii îşi pot publică lucrările lor online pentru ca alţi elevi sau profesori să le citească şi să le răspundă.
Cu ajutorul resurselor on-line se poate învaţă de acasă fără a mai fi nevoie de deplasarea către o instituţie de învăţământ şi fără a depinde de un anumit program. Cu ajutorul unei conexiuni la Internet se pot caută mai multe cursuri dintr-un anumit domeniu având astfel acces la mai multe opinii
Câteva dintre cele mai folosite aplicaţii în acest domeniu sunt:
– Programe de procesare de text şi calcul tabelar;
– Programe de prezentare sau desen
– Aplicaţii de pregătire pe computer;
– Baze de date; Organizarea orarului;
– Aplicaţii de E-mail, Navigare pe web etc.
Studiile realizate în ultimii cinci ani în diferite ţări la nivel global au arătat că utilizarea tehnologiilor informaţiei şi comunicaţiilor în educaţie contribuie într-o foarte mare măsură la îmbunătăţirea rezultatelor elevilor. Cu toate acestea, mulţi dascăli, fie că preferă metodele clasice de predare, fie dintr-o reticenţă generală faţă de noile tehnologii, resping dinamicizarea orelor şi stimularea elevului cu ajutorul calculatorului, Internetului şi tuturor celorlalte instrumente asociate.
Cele mai populare tipuri de instrumente Web utilizate în educaţie:
–Wikipedia. Wikipedia este o enciclopedie deschisă, operată de fundaţia nonprofit Wikimedia. Numele sau este o combinaţie a cuvintelor wiki (tehnologie pentru crearea siturilor colaborative) şi encyclopedia.
–Bloguri şi microbloguri. Un blog este un site Web, menţinut în mod obişnuit de către un singur individ, companii sau alte instituţii (ex: cele educaţionale), conţinând intrări şi comentarii. Intrările sunt descrieri ale unor evenimente, incluzând text şi alte materiale, aşa cum sunt imaginile şi secvenţele video.
–Reţele sociale (social networks). Un serviciu de tip social network este un software pentru construirea online a unor reţele sociale pentru comunităţi care au activităţi comune pe Web sau sunt interesaţi în exploatarea intereselor şi activităţile altora.
Exemplu: Facebook
Facebook este un site de tip social network lansat în februarie 2004. Accesul este gratuit, permiţând utilizatorilor crearea unor reţele sociale, că de exemplu cea a unei şcoli.
–Fluxuri de ştiri.Un canal de ştiri sau feed furnizează utilizatorilor conţinut Web actualizat. Distribuirea conţinutului Web nou prin intermediul unui canal de ştiri permite utilizatorilor să se aboneze la acesta prin intermediul agregatoarelor de feed-uri.
–Servicii pentru partajarea conţinutului grafic (photo sharing). Un serviciu pentru găzduirea imaginilor, numit deasemenea serviciu de partajare de imagini, permite utilizatorilor să încarce imagini pe un site Web.
Exemplu: Flickr
Flickr este un serviciu Web de imagini, reprezentând şi o platforma de comunicaţie online
–Servicii pentru partajarea conţinutului audio/video (video sharing). Un serviciu Web de găzduire video, cunoscut şi că serviciu de partajare video, permite indivizilor să încarce videoclipuri pe un site Web. Serviciul va stoca videoclipul pe serverul sau şi îl va afişa într-un format care să permită şi altor vizitatori să îl vizioneze.
Exemplu: YouTube
YouTube este un site de video sharing unde utilizatorii pot încarcă, vizualiza şi partaja clipuri video. YouTube a fost creat în februarie 2005 de către trei foşti angajaţi PayPal.
–Servicii pentru partajarea prezentărilor (slide sharing). Un astfel de site implementează cele mai comune şabloane de Web 2.0 design şi interacţiune. Că şi alte servicii de tip social sharing, utilizatorii pot adaugă conţinut,marcaje şi comentarii.
Exemplu: Slideshare
Slideshare oferă posibilitatea încărcării, marcării şi partajării unor tipuri de documente (documente Word, PDF-uri, prezentări).
Utilizarea siteurilor wiki în educaţie
Acestea ajută la: -coordonarea conferinţelor şi colocviilor – multe şcoli, universităţi sau departamente organizează conferinţe şi colocvii. Permiţând celor care, în cadrul acestor întâlniri, oferă prezentări, să adauge şi să editeze conţinutul, un wiki poate servi că resursă înainte de eveniment, pe durata şi după încheierea acestuia. De asemenea, wiki-ul poate fi utilizat de administratorul conferinţei pentru organizarea şi popularizarea acesteia;
-sindicarea/agregarea resurselor Web – că parte a software-ului social, wiki-urile permit utilizatorilor să extragă resurse din alte resurse Web existente sau să ofere conţinut propriu altor situri. Exemple de tipuri de resurse care pot fi incluse în wiki sunt cele furnizate de bloguri, alte wiki-uri, precum şi feed-uri personale sau colaborative furnizate de unele instrumente sociale (ex: Flickr);
-managementul proiectelor între termene – în unele clase de studenţi, aşa cum sunt cele din domeniul informaticii şi arhitecturii, unele proiecte traversează mai multe termene, chiar şi mai mulţi ani. Wiki-urile pot fi utilizate pentru managementul în timp al acestor proiecte, chiar şi în situaţia în care studenţii (sau chiar educatorii) se schimbă;
-crearea unui jurnal propriu – educatorii pot cere fiecărui student să ţină (folosind un wiki) câte un jurnal în care vor demonstra (prin intermediul însemnărilor) dacă au înţeles sau nu conceptele predate la clasa, sau în care vor include rezolvarea temei pentru acasă. Jurnalul va fi utilizat în propriul beneficiu al studentului, de alţi studenţi sau va fi consultat de către educator;
-realizarea prezentărilor – atât educatorii cât şi studenţii pot folosi wiki-urile în locul software-ului tradiţional utilizat pentru prezentări (ex: Keynote, Powerpoint);
-gestionarea documentelor unei clase;
-crearea unui spaţiu de dezbateri şi discuţii pentru membri.