Până la sfârșitul lunii mai, elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal, dar și din școlile profesionale, trebuie să-și aleagă disciplina opțională pe care o vor studia în noul an de studii 2021 – 2022. Aceștia au de ales dintr-un număr de peste 60 discipline.
”Educație pentru sănătate” abordează în mod holistic subiectele ce țin de creșterea și dezvoltarea armonioasă a tinerilor, un aspect care s-a dovedit a fi și mai important în timpul pandemiei de COVID-19.
“Educație pentru sănătate” cuprinde mai multe capitole care ajută elevii să adopte un mod de viață sănătos și sigur, cum ar fi: Corpul uman; Dezvoltarea umană și igiena; Activitatea și odihna; Alimentația sănătoasă; Sănătatea mintală; Sănătatea reproductivă; Viața fără violență; Sănătatea și mediul; Prevenirea abuzului de substanțe nocive; Noțiuni de bioetică.
În ultimii ani, Fondul ONU pentru Populație (UNFPA) a susținut Ministerul Educației, Culturii și Cercetării în îmbunătățirea conținutului acestui curs în corespundere cu standardele internaționale și nevoile actuale de dezvoltare a adolescenților, instruirea profesorilor care predau cursul, precum și echiparea lor cu materiale didactice și digitale inovative, astfel încât materia să fie accesibilă și interesantă.
Potrivit Ludmilei Sîrbu, Analistă de Programe Tineret la UNFPA Moldova, necesitatea acestui curs este dictată de datele statistice care demonstrează în continuare comportamente de risc în rândul adolescenților și tinerilor, ce le afectează sănătatea și potențialul de realizare.
Studiul de evaluare a Comportamentelor de sănătate ale copiilor de vârstă școlară (HBSC), efectuat în R. Moldova în 2018, arată că 13,3% dintre adolescenții cu vârsta de 15 ani și 34,7% de 17 ani sunt activi sexual și doar 62% dintre ei folosesc prezervativul. Fără a cunoaște cum să prevină riscurile legate de relații sexuale neprotejate, peste 1900 fete adolescente au devenit mame în anul 2019, rata infecțiilor cu transmitere sexuală (ITS), inclusiv HIV/SIDA, în rândul tinerilor rămâne foarte înaltă. De asemenea, comportamentele violente în rândul tinerilor sunt tot mai frecvente. Elevii raportează că sunt implicați cu mult mai des decât în majoritatea țărilor din regiune, în hărțuire (bullying) – 16%, iar sănătatea lor psiho-emoțională s-a înrăutățit pe timp de pandemie.
Elena*(nume modificat), spre exemplu, este o tânără din Orhei care s-a confruntat cu o sarcină neplanificată în adolescență și a născut primul copil la vârsta de 17 ani. Ea crede că viața ei ar fi fost altfel acum dacă ar fi discutat în familie sau la școală despre cum poate preveni riscurile de comportament în adolescență.
“Eu niciodată nu am stat de vorbă cu mama să-i spun că-mi place de un băiat, sau mama să-mi spună despre menstruație, sarcină sau ceva intim. Cred că la școală trebuie să existe o oră adăugătoare unde asistenta medicală sau dirigintele să vorbească detaliat cu elevii pe aceste subiecte, pentru că un copil nu este o jucărie”, afirmă tânăra.
“Experiența altor țări demonstrează că doar având acces la educație sistematică (obligatorie) și predată calitativ în școală despre corpul lor și relațiile pe care le au, fetele și băieții pot identifica riscurile de sănătate și lua decizii corecte pentru a le preveni. Îndemnăm atât elevii, cât și părinții acestora, să opteze pentru disciplina opțională ”Educație pentru sănătate”, care îi va pregăti cel mai bine pentru viață. Studierea acestei discipline este și mai importantă în contextul în care mulți copii cresc în grija bunicilor, rudelor, având părinții plecați peste hotare”, spune Ludmila Sîrbu, Analistă de Programe Tineret la UNFPA Moldova.
În învățământul profesional tehnic, cursul „Decizii pentru un mod sănătos de viață” este un curs similar celui de ”Educație pentru sănătate” și se predă obligatoriu în colegii și Centre de excelență, dar este opțional în școlile profesionale, astfel că elevii care-și fac studiile în aceste școli sunt îndemnați să aleagă și ei acest curs.
Un studiu recent al UNFPA și Agenției Austriece pentru Dezvoltare arată că în școlile profesionale elevii au nevoie de educație pentru viață, în condițiile în care un număr considerabil de elevi nu au deprinderi alimentare sănătoase, nu practică deloc sau foarte puțin activități fizice, au comportamente sexale riscante cu cunoștințe limitate în prevenirea sarcinilor neplanificate și prevenirea ITS și HIV, cu fenomenul de violență în bază de gen destul de evidențiat.
Menționăm că procedura de alegere a disciplinei opționale se realizează individual, fiecare elev este așteptat să scrie o cerere în adresa directorului instituției prin care își manifestă interesul față de cursul solicitat. În cazul elevilor din treapta primară, părinții sunt cei care vor scrie cererile către administrația instituției de învățământ.
”Educație pentru sănătate” este una din cele mai solicitate discipline opționale în rândul elevilor, situându-se în topul preferințelor alături de discipline precum Robotica, Educație media, etc. Chiar și în aceste condiții, numărul adolescenților care studiază „Educație pentru sănătate” în Republica Moldova rămâne a fi mic – doar 10% din totalul elevilor, fiind necesare eforturi adiționale de informare a tinerilor prin intermediul educației formale și informale.