Majoritatea persoanelor cu care vorbesc îşi exprimă o dorinţă puternică de a învăţa şi de a se dezvolta profesional. Şi pe bună dreptate. Dezvoltarea ta profesională este cea care în mare măsură îţi poate pune bazele pentru o carieră realizată şi o viaţă plăcută.
Când eşti un profesionist bine pregătit, poţi să ceri un salariu mai mare, ore de muncă mai puţine, condiţii speciale, eşti căutata de ceilalţi, poţi avansa ca job, statut şi responsabilităţi, îţi poţi lansa un business personal cu încredere.
În acelaşi timp, experienţa mea de consiliere în carieră îmi spune că persoanele care chiar învaţă constant lucruri foarte valoroase în cariera lor sunt destul de puţine. Majoritatea angajaţilor se simt stimulaţi în primele câteva luni după angajarea pe un job, când chiar au ceva de învăţat, apoi jobul lor devine repetitiv şi neprovocator, iar ei se plafonează în carieră.
Ei bine, această situaţie poate fi evitată, prin câteva acţiuni conştiente. Iată cele mai importante dintre ele:
1. Setează din start contractul eficient. Încă de la angajarea ta pe un anumit job, este important ca înainte să accepţi oferta, angajatorul să cunoască dorinţa ta acută de a învăţa. Şi când spun acută, chiar acută vreau să spun.
Nu este suficient ca angajatorul să ştie că vrei să te dezvolţi. Orice candidat pentru un job va spune asta. E important să ştie că este o condiţie imperativă pentru tine şi că dacă nu eşti stimulat şi nu simţi că te dezvolţi într-un job, vei începe să-ţi cauţi altul. Doar atunci când angajatorul ştie că pentru tine învăţarea este atât de serioasă, o va trata şi el la fel.
2. Cere implicare și feedback. Două dintre cele mai utile şi accesibile căi de a te dezvolta profesional este implicare în proiecte noi şi provocatoare, din care ai ce învăţa, precum şi primirea de feedback cât mai specific privind acţiunile şi performanţele tale.
Uneori, acestea două vor veni de la sine, deseori nu. De aceea este sarcina ta să le ceri. Când afli despre un proiect nou care are loc la tine în departament. Cere să fii implicat în el şi arată cum asta va ajuta compania şi te va ajuta şi pe tine. Iar periodic, cere managerului tău feedback privind felul cum îţi realizezi sarcinile, pune-i întrebări şi ascultă răspunsurile sale cu atenţie.
3. Cere să participi la training-uri. Pe piaţă există numeroase cursuri, workshop-uri, programe de training, focalizate pe dezvoltarea a diverse abilităţi hard şi soft. Iar unele dintre ele sunt de o calitate foarte bună.
Studiază piaţa de training, şi identifică acele programe care crezi că ţi-ar fi utile ca profesionist. Apoi, discută cu managerul tău şi spune-i specific despre programele de training la care eşti interesat să participi, arătându-i şi de ce este în interesul său să te trimită la acele training-uri.
4. Investește în dezvoltarea ta. Dacă compania unde lucrezi sau managerul tău nu manifestă disponibilitatea de a investi în tine, nu dispera. Poţi face şi tu singur asta. Pune bani de-o parte, selectează atent training-urile cu un echilibru bun între utilitate şi preţ, apoi participă la ele din bugetul tău.
Până la urmă, dezvoltarea ta profesională este în primul rând responsabilitatea ta. Şi dacă o doreşti cu adevărat, dacă este o prioritate pentru tine (ceea ce este cazul să fie), vei găsi moduri să faci din ea o realitate.